onsdag den 11. juli 2012

Pavlova - og godt selskab


En af mine absolut fremtidige yndlingsdesserter er Pavlova'en.
Afsindig let at lave og fantastisk smuk at servere.
Jeg fik serveret den første gang her i weekenden hos min svigermor i Jylland.
Hun havde lavet en variation af den klassiske Pavlova, som ellers kun består af en marengsbund, letpisket fløde og friske frugter.
Hun havde kommet lidt kaffe i fløden.
Jeg synes hendes variant var lækker - lidt mere creme-agtig., men Nicolas stejlede og synes absolut ikke det var en succes.
Så da vi igår skulle have hyggeligt besøg af min gamle yndlingsaftenvagt, fik han sin vilje.
Fløde uden kaffe.
Den smagte også fantastisk.


Marengesbund 
(min er lavet lidt på slump, men jeg forsøger med et par ca. mål)


4 æggehvider (pasteuriseret)
Ca. 8 dl flormelis 
 1 tskf eddike
1 stang vanilie


Æggehviderne piskes over vandbad, til de er næsten helt stive.
Herefter piskes sukkeret i lidt efter lidt sammen med eddiken.


Massen skal være så stiv, at du kan lave små toppe, der bliver stående af den.


Bages ved 120 g i 1 1/2  time (hvis man ønsker en bød "bedstefars skæg" agtig midte)
eller en del længere og måske ved lavere temperatur, hvis man ønsker en mere rigtig knasende marengs agtig bund hele vejen igennem.
Jeg vil helt sikkert prøve det sidste næste gang....

Jeg havde jordbær, hindbær, blåbær og ribs på min Pavlova.
Men jeg forestiller mig, at man kan bruge al slags frugt og så måske bare få et andet udtryk.
Hvad med en kombination af fersken, abrikos og lidt revet chokolade?
Eller måske kirsebær og brombær med et drys ristede mandleflager?
Hvis I har andre foreslag, modtages de med kyshånd og jeg skal med glæde agere prøveklud.

Jeg forestiller mig også, at desserten snildt kan anrettes i portionsglas med fx. små marengeskys i stedet for en stor bund
 (som jeg faktisk synes kan være lidt svært at få bagt igennem)
Så her har vi endnu en variant, der skal testes....
Pavlova kom an....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar